X-mas cookies

 
  
Till helgen ska jag vara duktig och baka lussebullar och rocky road. Jag ska överraska D och bli hemmafru, för det tycker inte han att jag är (i och med att han sköter hushåll, matlagning, tvätt, you name it). Sedan ska jag även inhandla glögg, pepparkakor och ädelost. Så får det bli mys hela helgen (förutom min avstickare på julbord). Vad ska man annars göra i detta snökaos liksom.
 
I min familj (och andra kroatiska familjer) så bakas det kakor och bakelser och julgodis i massor till jul. Jag överdriver nog inte om jag säger att min mamma och pappa gör ett tjugotal olika sorter. Det är galet och underbart, samtidigt som man efter nyår får inleda en superdiet för att bli av med alla tjockiskilon. Men det hör till ha ha. Nu de senaste två-tre åren brukar vi i alla fall säga att varje person får välja två sorter var så att det blir tio olika sorter av kakor och dyl som bakas. Tanken var att vi skulle minska intaget av diverse godsaker (yeah right), men dessvärre gör man ju mera fast av färre sorter, så i slutändan sitter man där som en tjockis på nyår i alla fall.
 
Mitt val brukar bli Bajadera och Raffaello, samma varje år. Min uppgift brukar dock vara att göra Mozartkulor och Raffaelo. Resten fixar mamma och pappa. Dem har det inte lätt dagarna innan jul, och jag är glad att jag inte är "vuxen" ännu. Nu i år funderar jag på att (överraska) göra nått kul hemma själv, och ta med. Finns massa sött att inspireras av på nätet.
 
 
 
 
Lite mer klassiska; Leilas Smore's Whoopies och Rocky Road
 
 
En annan, lite juligare variant på Rocky Road
 
 
 
Cupkakes
 
 
Juliga och jättesöta Cake Pops
 
 
 
 
 
Är ju något att bita i, om man säger så. Kan det inte vara jul ...typ imorn?

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback