#hvar

Hvar on Instagram

18e juli 2013

Segt att sitta inne och jobba när det är så himla soligt och varmt ute. Tur är väl det att man gör sin sista dag imorgon. Jag vill också vara brun!!!

Igår var det dags för uppdrag nummer 2 från bröllopet som tilldelades Monika och Danijel. Dem kom och hämtade upp oss och sedan bar det av till Hafsten för picknick. Vi blev bjudna på en massa gott, dem hade till och med med sig levande ljus!! Hur mysigt och trevligt som helst. Så vi tackar än en gång för en toppen kväll.

Annars så har vi både hunnit beställa en ny soffa, flygbiljetter och börjat planera lite smått hur vi ska fördriva 3 veckor i underbara Kroatien. Lääängtar. Det jag däremot inte längtar till är packningen. Finns det något tråkigare?!

15e juli 2013

Då vart det måndag igen. Men i och med att det är min sista arbetsvecka innan 3 veckors härlig semester, är jag glad ändå. Går nog fort för jag har massor att stå i.

I lördags gick jag igenom min garderob och rensade. Två fulla IKEA-kassar av kläder skänktes till pingstkyrkan. Så nu slipper jag knö in allt med våld, varje gång jag köper nått nytt.

Igår var jag och Davor i Göteborg och kikade på soffor. Gah, vad jobbigt det är när det finns så himla mycket att välja mellan. Vi ville ha en stoooor soffa som rymmer massa folk, som är en relaxsoffa och som har många lösa kuddar istället för sådana som är fastsydda. Så till slut lyckades vi alla fall få ner det till två favoriter och denna veckan slår vi nog till och beställer tror jag.
Jag fick som jag ville så det blir en ljusgrå. D ville egentligen ha en svart, men jag är mer för ljusa soffor. Då det denna gången blir en tygsoffa vågar jag inte välja en vit, så närmast det är ju ljusgrått. Blir nog riktigt snyggt. Dock blir det inget mera rödvinsdrickande i vår lägenhet ha ha.

Davors nya fina. Denna inskription har vi i våra vigselringar, so it's pretty darn special :-)

Dominikanska Republiken - Punta Cana

Då kommer ett sista härligt inlägg från Dominikanska Republiken. Mina tidigare inlägg, om huvudstaden Santo Domingo och om ön Isla Saona hittar ni här och här.

Innan vi bokade resan till Dominikanska Republiken läste vi på om de olika resmålen man kunde välja. Till slut återstod Punta Cana och Puerto Plata. Punta Cana stod ut då det kändes lite lyxigare och stränderna skulle vara finare. Priserna på resorna var aningen dyrare till Punta Cana, men så här i efterhand var det verkligen värt det.

Vi flög från Arlanda med Ving och resan tog ca 12 timmar. När vi anlände till flygplatsen i Punta Cana var det en sevärdhet i sig.

Helt klart den mest annorlunda flygplatsen jag sett. En känsla av att befinna sig både inom- och utomhus, halmtak, palmer och folk som stod och spelade och sjöng. Man fick en semesterfeeling direkt.

Vi bodde på Vik Hotel Arena Blanca, ett fyrstjärnigt all inclusive hotell, och trivdes hur bra som helst. Skulle absolut välja samma hotell åter igen.

Det var ett stort resort med många byggnader, men ändå en massa palmer och grönt.

Bilden överst visar lobbyn. Där hade man tillgång till wifi, och dessutom hade dem kaffeautomater (bäst kaffe). Här möttes vi alltid upp om mornarna, drack kaffe och surfade innan vi drog iväg på frukost. Dessutom satt vi alltid här efter en lång dag på stranden,innan vi stack till respektive rum för att göra oss i ordning, surfade och drack drinkar.

Poolområdet var stort och fint, men vi föredrog att hänga på stranden. Har aldrig förstått mig på folk som hänger vid poolen dagarna i ända när det finns så fina stränder.

Det fanns en hel del aktiviteter att välja på området. Då Jasmina och jag gillar att ligga och sola på stranden och killarna inte gör det, var vi aldrig oroliga över att dem skulle tycka det var tråkigt. Det fanns ett gym, tennisbanor, pingis, vattengympa, volleyboll och en hel del andra aktiviteter.

Gänget som var ansvariga för underhållningen på hotellet gick dessutom runt och anordnade tävlingar. Man kunde tävla i en hel del sporter och lekar.

Varje dag fanns dessutom danskurser i salsa och bachata och språkkurser. Danslektionerna var hur roliga som helst och vi försökte vara med varje dag. Vi blev lovade att vara proffs när vi åkte hem, men jag vette fasiken om vi kände oss som några proffs i bachata ha ha.

På området fanns tre restauranger (fisk och skaldjur, italienskt och mexikanskt) och en jättestor bufférestaurang.
Dessutom fanns det en grillrestaurang som serverade pizza, hamburgare och pommes under eftermiddagarna samt en bar som hade midnight snack. Med andra ord gick man aldrig hungrig.

Frukost och lunch serverades i den enorma bufférestaurangen och det fanns hur mycket som helst att välja mellan. Man kunde till och med gå till olika stationer och välja ingredienser och så fick man en rätt tillagad. På frukosten gick vi oftast till äggstationen, valde skinka och olika grönsaker och fick en jättegod omelett.

Middagen kunde man välja att gå till någon av de tre restaurangerna eller bufférestaurangen. Vi varierade oss ofta, men favoriterna var helt klart den mexikanska-, italienska- och bufférestaurangen. Just i bufférestaurangen fanns allt. All slags kött med tillbehör, pasta, thaimat, fisk, dominikanska rätter, desserter, frukt, ja you name it. Det svåra var att hålla sig till en typ av mat och inte överäta sig på allt.

Förrätt samt middag i den mexikanska restaurangen / Jag och D utanför den italienska restaurangen

Det vi inte var beredda på var att om man gick till någon av restaurangerna (ej bufférestaurangen) var man tvungen att ha långbyxor som kille. Man fick inte heller ha flipflops på sig. Så det var tur att killarna reste i jeans så att dem kunde använda dessa just då vi gick ut för att äta.
I bufférestaurangen fick man komma som man ville. Alltså i shorts och tshirt.

På resorten fanns även tre barer och en strandbar. Alla drinkar, öl och vin var gratis. Denna resa dracks det nog Caipirinha i mängder, i alla fall bland oss tjejer.

Varannan kväll hölls olika uppträdanden på scenen och varannan kväll var det beachparty nere på stranden. Vi gillade beachpartyna mest. Dessa började oftast med roliga tävlingar. Davor och Ado var med en kväll. Dem skulle svepa en flaska öl, springa tio varv runt en pinne och sedan springa över stranden och sätta sig på en stol. Hysteriskt roligt måste jag säga. Efter tävlingarna började oftast partyt på riktigt.

Så våra kvällar började med drinkar i lobbyn, göra sig i ordning på rummet, ut för att käka middag och avslutades med antingen ett beachparty eller att vi fyra satt och hade trevligt för oss själva.

Stranden utanför hotellet var amazing. Palmer, pudersand och turkost hav, mer behöver man inte.

Dricka kokosmjölk ur en kokos smakar verkligen illa ha ha.

Punta Cana är inte en riktig stad, utan består mest utav stora och lyxiga all inclusive resorts. Så att gå utanför ens egna hotellområde för att gå ut och äta är nästintill omöjligt. Dock börjar Punta Cana att utvecklas till en stad. Så om ett par år kanske det är helt annorlunda och till och med finns en stadskärna.

En kvarts promenad från vår resort fanns en liten marknad med typiska turistsouvenirer, kläder, väskor, smycken, cigarrer, rom m.m. Så dit begav vi oss då vi lämnade vårt område. Eller för att promenera på stranden, men då såg man endast andra resorts. Så att välja till ett par utflykter rekommenderas om man inte är nöjd med endast strand- och badliv.

Vi hade en underbar och fantastisk resa och jag älskar stämningen i Karibien. Att man antingen dansar till härliga toner eller chillar dagarna i ända med en rom & cola i handen. Förhoppningsvis återvänder vi till Karibien eller Dominikanska Republiken i framtiden.

Naglar

Då jag om fyra veckor befinner mig i Kroatien, måste jag hitta någon som gör naglar där. Fyra veckor är max tiden att ha dem innan man gör nya, tycker jag. Dels blir dem alldeles för långa (om man inte filar ner dem) och dels syns utväxten, vilket inte är så snyggt. Tre veckor tror jag är perfekt egentligen, men jag brukar köra fyra. Så får man gömma undan naglarna lite den sista veckan ha ha.

Sedan beror det på vad man har för färg. En utväxt syns ju mer om man kör en stark färg till exempel. Denna gången har jag endast tipparna färgade och då blir det mycket snällare med utväxten.

10e juli 2013

Nu är det inte långt kvar till semestern, 7 arbetsdagar bara. Läängtar så in i tusan. Ska bli helt underbart att känna havsdoften, strosa runt på smala och antika kullerstensgator, äta skaldjur, prosciutto och annan god medelhavsmat. Men framförallt så längtar jag till sol och bad, det får man aldrig för mycket av!

Vi håller på och tittar på olika resmål och planerar hur vi ska lägga upp tiden. Blir sammanlagt tre veckors semester för mig (sparar resten till en vinterresa) och dessa tillbringar vi i Kroatien såklart. Som det ser ut nu blir det Split, öarna Brac och Hvar och så Zadar. Vi gillar att resa runt och besöka platser vi inte varit på innan. Och vad passar bättre än att tillbringa smekmånaden på två vackra jetset öar.

Lite synd att Beyonce redan varit på Hvar, tänk att stöta på henne och Jay-Z på playan. Crazy!!

Tackkort

I helgen satt jag och pappa och grejjade med tackkorten från bröllopet. Jag ville absolut inte beställa dem färdiga, utan ville verkligen göra dem själv med en handskriven hälsning. Blir så himla mycket mer personligt och jag tror det uppskattas.

Stämpeln kom väl till pass ännu en gång. Men här körde jag på en svart istället för silverglitter.

I och med att alla tackkorten är utskickade och förhoppningsvis levererade kan jag dela med mig av de två bilderna vi använde.

Framöver kommer jag att göra en bröllopsserie, där jag berättar om varje del. Så det kommer bli ett inlägg om just tackkorten och hur dem ser ut helt färdiga. Det är en hel del rubriker, så det gäller att ta sig tiden och göra det. Så håll till godo!

4e juli 2013

I fredags var vi hemma hos Indira och Adis, som hade fått det första uppdraget från bröllopet. Som jag skrev om tidigare hade dem efter-midsommar-tema. Dem hade fixat massa mat, och till och med sillen var på plats. Dock blir det inget bonuspoäng för dessa två då den inte var hemlagad. Men vem hade lagat till den hemma själv å andra sidan ha ha?

Vi hade en jättemysig kväll med massa Tequila Rose och prat. Dem flyttar ju till Göteborg i oktober så vi fick även kollat in bilderna på deras fina lägenhet. Jag längtar redan till inflyttningsfesten hö hö.

I tisdags var vi ett skönt gäng som PW:ade . Aida, Jasmina och jag brukar köra varje tisdag, men denna gången joinade även Monika och Samra. Vi åkte upp till Helenedal och gick därifrån till Bjursjön och tillbaka. Blev en sträcka på 7 km, så det var inte illa. Sedan satt vi på Aidas altan och återhämtade oss innan vi kunde köra hemåt igen. Nästa vecka får vi se vad det blir för runda, denna var rätt tuff med en mördarbacke i slutet.

I dag blir det en fika på stan med tjejerna som vanligt. Dock är alla sugna på vin istället för latte. Märks ju att det är sommar.

Dominikanska republiken - Isla Saona

Sist gjorde jag ju ett inlägg om huvudstaden i Dominikanska Republiken, Santo Domingo. Det inlägget kan ni hitta här. Men sedan blev det inte så mycket mer skrivet om vår Karibien resa. Bröllopet kom helt enkelt emellan.

Jag tänkte jag skulle fortsätta i utflykternas tecken, och skriva om ön Saona. Så gör jag ett sista inlägg om Punta Cana, som ju var stället vi bodde på.

Precis som då vi for till Santo Domingo, blev det en tidig morgon. Snabbt iväg för att käka frukost och sedan vänta in minivanen som hämtade upp oss. Därefter bytte vi till en buss med alla andra som skulle på samma utflykt. Efter ca 1 timmes resväg kom vi fram till Bayahibe. Därifrån skulle vi på en katamaran som skulle ta oss ut till ön Saona.

Det var en riktigt nice resa. Personalen gick runt och erbjöd rom & cola och dansade till sköna carribean tunes. Vi tjejer låg och solade och smuttade på våra drinkar medans killarna satt under tak.

Då vi var ca halvvägs på väg mot ön blev det stopp för bad. På vissa ställen så är det nämligen grunt även om båten lägger till långt ifrån land. Coolt! Dessutom åkte det förbi ett piratskepp med dansande pirater.

Tillbaka på vår katamaran igen hade vi ca en halvtimma kvar och snart kunde man skymta Saona. Vi skulle börja med en lunch på den fina stranden och sedan fick vi fyra timmar på oss att utforska ön själva. Ön var fantastiskt vacker med vit pudersand och turkost vatten. Blev ju en himla massa kort.

Vi tog kort som pirater, klättrade i palmer och utforskade ön. I en strandhydda dansades det för fullt till tonerna av Danza Kuduro.

Vår guide hade sagt att vi inte skulle försöka oss på att gå runt hela ön, då den är rätt stor.

På förmiddagen, då vi var på väg mot ön, var det både soligt och molnigt, men under hela vistelsen på Saona så gassade solen.

Efter fyra timmar blev det dags att börja resan hemåt igen. Vi hade en fantastisk dag. På hemresan slogs seglen upp, det dracks ännu mer rom & cola till tonerna av Bob Marley.

Utflykten kostade runt 100 $ (US Dollar) per person och rekommenderas om man vill slappa på en paradis ö hela dagen. Om någon har sett reklamfilmen till Bounty (chokladkakan) så är det på Isla Saona den spelades in.