Spjälsäng - check!

 
 
I helgen köpte vi en spjälsäng till vår lilla kille. Det blev en Sundvik från IKEA. Tyckte den var finast med sina raka linjer, jämfört med dem andra, och så kändes den stadigast dessutom. Det blev även en madrass. Tanken var att vi skulle köpa täcke och kudde när vi ändå var igång, men jag blev så himla osäker på det där med kuddar och täcken. Nu har jag dock läst på massor och kollat olika forum. Just forumen gör en än mer osäker, men Socialstyrelsen rekommenderar en mjuk kudde till nyfödda. Man ska nog göra det man tycker är rätt enligt en själv, så nästa gång vi är där kommer jag faktiskt att inhandla både täcke och kudde. Jag menar, man kommer ändå hålla koll på sitt barn. Läskigare tycker jag det är att låta barnet sova med en i sängen, det kommer inte vi att göra i alla fall.
 
Så nu har jag redan börjat planera vad man ska ha för spjälskydd och sängkläder. Himla svårt att bestämma sig ju! Ända sen jag såg den första bilden nedan fastnade jag för kombinationen vitt, ljusgrått och pastelligt blått. Men det är faktiskt rätt svårt att hitta något som överensstämmer helt. Hittills gillar jag stjärnmönstret från NG Baby i svart eller marinblått och By Nords olika bäddset med djurtema. Sedan så skulle ju Färg och Forms molnserie i grått funka, men jag är rätt trött på just molnen. Känns lite uttjatat och då har jag inte ens barn sen innan.
 
 
 
 

 

Kommentarer från er söta läsare.

www.minimundus.se den hemsidan rekommenderade vår barnmorska gällande kuddar och täcke. Ikea har inte (hade inte när Melina föddes iaf) tjocka kuddar till nyfödda, utan bara såna tunna som man byter till senare, då barnet har lärt sig att lägga sig på sidan (pga kvävningsrisken). Täcke är egentligen inget man behöver...eftersom bebisen hasar sig ner från kudden och hamnar under täcket = otäckt! Vi använde bara mjuka och varma filtar :)

Svar: Har redan kikat där, men det blev en kudde från NG Baby till slut. Täcket vill jag ha så man kan bädda fint, men jag tror vi kommer köra på sovpåsar främst och sen filtar. Känns säkrast så :-)
Loveliest things

2013-11-19 // 21:40:46

Ja, det var det enda jag använde täcket till, haha! Sovpåse använde vi också några gånger men krånligt vid blöjbyte och dessutom blev hon galen, ville ha benen fria :)

2013-11-19 // 23:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback