Babybump vecka 21

 
 
La ju inte upp någon "Babybump" bild förra helgen eftersom vi aldrig fick något beräknat datum på det första ultraljudet. Sedan på ultraljud nummer två blev vi ju framflyttade till vecka 21. Så istället för vecka 19 kommer nu alltså vecka 21.
 
 
 
 
 
 
Hur långt gången: 21 veckor (20+6).
Kön: Pojke :-)
Viktuppgång: 4 kg.
Kläder: Jeans och byxor från H&Ms mammaavdelning. Annars kan jag fortfarande ha mina gamla klänningar, tröjor och linnen.
Bristningar: Inga ännu.
Naveln putar utåt eller inåt: Inåt.
Sömn: Bra. Vaknar upp 2-3 ggr varje natt för att kissa, men somnar nästan direkt då jag lägger mig igen.
Bäst denna veckan: Ultraljudet i måndags!!
Saknar: Ostbrickor och goda tillbehör. I och med att man inte får äta opastöriserad ost (Brie bl.a.) och mögelostar har jag i princip skippat all ost förutom den hederliga hårdosten man har på mackan. TV4 Nyhetsmorgon visade just detta imorse och det vattnades i munnen på mig.
Cravings: Hmm, inget jag skulle kalla för en riktig craving ännu. Men jag äter en himla massa satsumas i alla fall.
Bebisens rörelser: Inga ännu, men håller tummarna att det kommer när som helst.
Illamående: Nope.
Vigselringar på eller av? På.
Glad eller retlig: Glad.
Ser fram emot: Första sparken.
 
Andra symptom: Fram till hälften av graviditeten växer de flesta foster likvärdigt, men nu börjar de individuella skillnaderna i genetiken göra sig gällande. Allt man stoppar i sig efter 20:e veckan påverkar barnets födelsevikt så det tänker jag extra mycket på nu (även för min egna skull). Ser inget positivt i att äta för två och gå upp massa kilon, vare sig för mig eller bebisen.
Hår och naglar reagerar positivt och det är framför allt naglarna jag tycker blivit mycket starkare och längre. Så ovaligt för mig att ha egna långa naglar.
Det kan nu även vara vanligt att känna att man behöver öka järnintaget och få halsbränna. Just halsbränna har jag fått två ggr de senaste tre veckorna, men järnet är bra. Känner mig fortfarande pigg om dagarna.
Man ska vara försiktig med hur man sitter och lyfter eftersom ryggen redan är påfrestad. Här behöver jag verkligen bättra mig, då jag de senaste veckorna känner av ryggen, speciellt om kvällarna. Såå störande och även oroande att det gör ont nu, när man har så liten mage. Jag undrar hur det kommer bli längre fram. Har i alla fall googlat massa bra övningar för att just stärka ryggen i graviditeten så får vi se om det bir bättre (håller tummarna).
Bebisen kan nu både känna igen min röst och även rörelserna om man tar på magen. Så himla häftigt! D brukar röra magen och pussa "lillkillen". Mysigt!
 
 

Kommentarer från er söta läsare.

Finis ♥ Söt magen är nu.

2013-10-20 // 20:38:05

Moji lijepi bebisari ♥ ♥ ♥

2013-10-20 // 22:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback