Tarte Tatin

 
 
Trots att det är måndag hoppas jag att ni är vid gott mod. Det är jag, och jag hoppas denna veckan går fort. Nästa torsdag ska vi nämligen på rutin ultraljud. Såå spännande!
 
Helgen har varit lugn och skön. Var i Trollhättan både fredagkväll och hela lördagen, eftersom Ana var i stan. Vi har kollat på Idol, ätit god mat, myst med husdjuren och så har pappa bakat. Det skulle vara något med äpplen, så jag föreslog Tarte Tatin. Såg det på "Hela Sverige bakar" förra veckan och sedan bakade även Ullis denna och delade med sig på Instagram. Jättegott, men jag vet inte hur enkel den är att göra själv.
 
Jag är inte säker på om det var detta receptet pappa använde, men här kommer det i alla fall (om ni nu vågar och vill pröva denna godsak själva).
 
 
 
 
 
Ingredienser
 
Mördeg
2 ägg
160 g strösocker
250 g vetemjöl
10 g bakpulver
210 g smör
3 g fint havssalt
 
Fyllning
7 fina äpplen
150 g socker
70 g smör
 
Pajdeg
Sikta mjöl och bakpulver, blanda in saltet och sockret. Krama in det kalla smöret med händerna i mjölblandningen tills det blir som sand. Blanda in ägget tills det blir en homogen och fin deg. Plasta in och lägg degen i kylen.
 
Fyllning
Strö sockret i en kopparstekpanna på högvärme, och gör en karamell. När allt sockret har smällt, häll i smör och blanda tills allt smör har blivit absorberat av karamellen. Se till att sockret inte bränns och sänk värmen. Stäng av värmen och börja skala äpplena och kärna ur dem. Lägg äpplena upp i pannan och täck med en bit smörpapper lika  stort som själva stekpannan. Låt det gå 10 minuter på lägsta värme.
 
Ta  ut mördegen från kylen och kavla med händerna till rätt  storlek (som stekpannan). Ta bort smörpappret och vänd pajdegen över äpplena och tryck till lätt. Sätt det hela in i ugnen på 150 grader. Baka den under 60-70 minuter. Vänd stekpannan över ett fint fat precis innan serveringen och servera med en god lättsockrad crème fraîche. Voila!
 
 

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback