Föräldrautbildning

 
 
Yes, det var vi på igår, hela dagen. I Uddevalla har dem på prov även börjat med heldagar som ett komplement till föräldrautbildningar man har flera kvällar i veckan. Oss passade en heldag mycket bättre.
 
Både jag och D tyckte det var jättebra och är väldigt nöjda med hela upplägget. Dagen började med förlossningssnack. Allt man behöver veta om hur en förlossning startar tills bebisen är ute i princip. Superbra för det har jag inte börjat läsa så mycket om ännu. D tyckte nog just detta var lite jobbigt. Jag märkte att han vände och vred på sig och inte alls kunde sitta still. När det var dags för fika var stackarn tvungen att gå ut och ta lite luft haha. Efter fikan skulle vi nämligen kolla på en förlossningsfilm. När barnmorskorna sa detta tittade D bara på mig och utbrast "Jag kommer aldrig förlåta dig för det här"! Skrattade gott åt detta för mig själv, men jag blev liiite nervös att min man skulle svimma framför alla. Tänk vad pinsamt haha. Men filmen var väldigt pedagogisk och bra. Inget äckligt eller hemskt överhuvudtaget. Jag var till och med gråtmild när den var slut. D tyckte den var lite fejk för att ingen skrek, men han har nog fattat det här med att det inte är som på film. Att dem flesta inte vrålar, skriker och spottar. Så även han tyckte den var helt okej (och frugan slapp skämmas haha).
 
Jag tyckte det var jättebra att man fick veta så mycket om alla smärtlindringsalternativ man har. Så här på förhand är jag sugen på att prova allt! Men framförallt att bada, att få elakupunktur, lustgas och den självklara epiduralen. Ds enda krav är att jag väljer epiduralen (tjejerna i filmen hade endast lustgas), men jag tycker folk är tokiga som inte väljer något mer utöver lustgasen. Så det är ingen risk att vi kör al natural här inte (om man inte blir tvungen, men det är en annan femma).
 
Sedan tog barnmorskorna upp komplikationer som kan uppstå, tiden på BB, tiden när man kommer hem från BB och så fick vi även besök av en sjuksköterska från BVC. Efter lunch pratade vi om amning och fick även se en amningsfilm. Vi fick besök åter igen av en psykolog som pratade om baby blues, tiden efteråt som småbarnsförälder och hur viktigt det är att inte glömma bort varandra som par.
 
Vi delades till slut in i grupper om tjejer och killar. Killarna fick träffa en småbarnspappa och skulle prata om hur det var från deras perspektiv. Detta var väl det enda som dem kunde göra lite bättre. Småbarnspappan var präst och lite småtorr tyckte D. Roligare om det hade vart en person man hade lite mer gemensamt med (såå fördomsfullt, men ni är nog med på vad jag menar). Vi tjejer lämnade rummet och pratade om allt möjligt med barnmorskorna. Riktigt bra för då kunde man ta upp lite mer kvinnliga ämnen och diskutera dessa i grupp.
 
Den enda nackdelen jag kan komma på med en föräldrautbildning man har på en heldag är att det blir mindre socialt. Att man kanske inte hinner få kontakt med dem andra. Vi hade verkligen tur och fick en jätteskön grupp. Innan dagen var slut hade alla bytt mejladresser och vi tjejer kom överens om att träffas och prova på gravidyogan nästa vecka. Himla spännande och roligt att se vart detta utvecklas.
 
Nu känns det än mer närmare mål. Även om man är nervös så längtar man faktiskt mest tills det sätter igång! Tycker det är roligt att se hur D utvecklas. Han var en sådan som inte ens klarade av att se en gravidmage, för att inte tala om en förlossning. Men nu pratar han till och med att kanske klippa navelsträngen, att vi måste packa BB-väskan, att jag måste berätta om jag känner av någon baby blues och att vi absolut inte behöver oroa oss för några problem i vår parrelation (psykologen nämnde att oddsen inte ser så ljusa ut och att många går isär dem första två åren). Omtänksam till tusen är han

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback