Myshelg ♥

 
 
Måndag igen och det känns lite surt faktiskt. Speciellt då man haft en fantastisk helg. I lördags checkade vi in på Varbergs Stadshotell och Asia Spa, som för övrigt blev utnämnt till Sveriges bästa Spa 2013. Hotellet ligger mitt i centrum i Varberg och är himla vackert. Det har både en sekelskiftscharm samtidigt som det är modernt.
 
 
 
 
 

På lördagkväll hade vi planer med fina Jelena & Oliver. Januari månad var ju deras månad att anordna något för oss den 25:e (uppdrag ifrån bröllopet). Deras kväll skulle ha något med kultur att göra. Vi gjorde oss i ordning på rummet och gick sedan ner till lobbybaren för att vänta in dem. En pianist spelade och det var jättemysigt. Dessutom hade dem alkoholfritt vin som jag fick smutta på (yeyyy).
 
Jelena och Oliver hade planerat bio och middag. Vi såg "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och den var så jäkla bra. Riktigt rolig. Sedan åt vi god mat på en trevlig grekisk restaurang och avslutade kvällen på en pub. Tack fina vänner för en jättetrevlig kväll.
 
Kvällen avslutade jag och D med massa mys och en helgalen bebis i magen. Hur jag än la mig tillrätta kunde jag inte somna, så det var bara att vänta ut tills ungen hade rört och sparkat sig färdig.
 
 
 
 
 
 
På morgonen avnjöt vi den godaste frukosten på länge. Älskar verkligen hotellfrukost. Sedan var det dags att dra till spat.
 
Asia Spa ligger högst upp på hotellet så man har utsikt över havet och Varberg. Man har inspirerats av det bästa från Asien och flera österländska filosofier som till exempel Ayurveda, Feng Shui och De Fem Elementen. När man kommer upp får man en korg med handdukar, tofflor och så en yukata (japansk badrock). Korgen bär man sedan med sig så länge man vistas på Asia Spa.
 
Inne i omklädningsrummen får man börja med en japansk tvagningsritual, där man sitter på en pall och sköljer sig med varmt vatten. Men det finns även vanliga duschar.
 
 
 
 
 
 
 
Spat är stort och rymmer tre våningar. På nedervåningen, även kallat Peacock House, erbjuds man en massa olika avslappnings- och meditationsrum. Man kan bland annat få mörkerterapi och ljusterapi. På översta våningen hittar man en Vitality Pool där man får helkroppsmassage i 30 gradigt vatten. Man rör sig alltså runt mellan olika stationer i poolen. I en annan del hittar man japanska källor. Här är det öppet runtomkring så det gäller att skynda sig till det jättevarma vattnet (om det råder vintertid vill säga). Båda dessa pooler har en jättefin utsikt över Varbergs fästning och havet.
 
 
 
 
 
 
 
Det finns även en bastuoas (på mellersta våningen) där man kan njuta av flera olika bastubad. Jag höll mig till den torra lågtempererade bastun på 45 grader. Sedan finns det en på 85 grader samt olika ångbastun. Vad sägs om en med eukalyptusånga som öppnar upp andningsvägarna eller en saltbastu. Sedan kan man svalka sig i en is dusch, eller min favorit, en tropisk dusch som doftar mango.
 
 
 
 
 
 
Man kan välja en himla massa olika behandlingar. Det finns ett bra utbud även för oss gravida. Dock gäller det att vara ute i god tid när man bokar. Jag ringde veckan innan och skulle boka och då fanns det endast två stycken 25-minuters behandlingar kvar. Det var ju tur att vi fick dem i alla fall. D valde Shiroabhyanga, som är en skön ayurvedisk halvkroppsmassage på baksidan av kroppen med varm aromatisk olja. Jag valde Abhyanga Oljemassage som är en halvkroppsmassage med en varm och skön aromatisk olja där fokus läggs på huvud, nacke, axlar och ner på kroppens framsida. 25-minuters behandlingarna är just för halvkropp. D var lite besviken, för han hade sett fram emot en helkroppsmassage. Det som var mysigast var att vi valde ett duorum och på så sätt behandlades samtidigt.
 
För den som vill finns det dessutom en massa pass och aktiviteter att prova på. Hade vi vart där längre (och hade jag inte varit gravid) hade jag allt provat på några pass. 
 
 
 
 
 
 
På Asia Spa råder det mobilförbud, så det blev inte så många bilder. Men sedan är det nog det sista man tänker på när man har det så bra. Vill ni se mer får ni helt enkelt gå in på Asia Spas hemsida (klicka HÄR).
 
Vi rekommenderar verkligen en helg här och kommer säkert återvända igen när tillfälle ges.
 
 

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback