Babybump vecka 40

 
 
Jag måste ju göra ett avslut på denna omgångs magbilder. Även om vår lilla tjej kom för två veckor sedan, hann vi ju ta magbilden i vecka 40 också.
 
När kortet nedan tas så hade vattnet gått ca 3 timmar innan. Jag hade inga värkar vid tiden då vattnet gick, så när jag ringde in till förlossningen skulle vi komma in på en kontroll efter ca 5 timmar. Jag hade börjat känna av lite värkar så här 3 timmar efter att vattnet gått, men det var absolut inget smärtsamt ännu. Hur som helst, så var jag på väg in i duschen (eftersom vi snart skulle åka) och kommer plötsligt på att vi inte hade tagit veckans magbild. Blir helt exalterad för detta blir ju liksom med största sannolikhet även den sista magbilden. D undrade om jag skämtade när jag sa att vi måste ta kort med tavlan innan vi åker in.
 
Så, på bilden nedan står jag och försöker se jätteglad och oberörd ut, samtidigt som jag har världens största handduk mellan benen och vattnet rinner och rinner. Galet att vi fick till en så bra vinkel så att man inte ser hur jeansen ser ut alltså ha ha. 
 
 
 
 
 
 
Hur långt gången: 40 veckor (39+4).
Kön: Tjej ♥
Viktuppgång: 13,9 kg blev alltså den slutliga viktuppgången.
Kläder: Denna veckan var jag ledig från jobbet så det var mestadelen comfy kläder. Mammajeansen fortsatte att sitta lösare runt magen (antar att den ändrat form?).
Bristningar: Nej! Två graviditeter och jag har klarat mig utan att få en endaste bristning. Kokosolja is the shit (och bra gener antar jag)!!
Naveln putar utåt eller inåt: Utåt.
Sömn: Precis som veckan innan, en hel del toabesök och att jag varit väldigt lättväckt överhuvudtaget. Som tur är har jag alltid haft lätt att snabbt somna om igen.
Bäst denna veckan: Att vara helt ledig från jobb och bara ta det lugnt.
Saknar: Att dra ut på en shoppingrunda (det kan man ju nu med, men det känns ju lite roligare att handla kläder utan en gravidmage liksom).
Cravings: Allt som är surt (no surprise direkt) och öl ha ha.
Bebisens rörelser: Ja, hon var igång som vanligt.
Illamående: Nej.
Vigselringar på eller av? Av.
Glad eller retlig: Måste erkänna att känslorna den sista veckan pendlade mellan jätteglad och förväntansfull (snart skulle hon ju vara här) och att tycka att det mesta var jobbigt och tröttsamt. Främst på grund av den stora magen men också eftersom det var sååå jäkla tråkigt att gå runt och bara vänta!!!
Ser fram emot: Att vi snart skulle bli 4!! En familj!! Alltså, även om vi varit en familj ett tag så känns det mer på riktigt när man blir 4. Känns mer rätt när man säger familj, om ni fattar vad jag menar.
Såg även fram emot förlossningen, och var nyfiken på hur det skulle kännas. Sedan var jag såklart jättenervös och såg samtidigt inte fram emot förlossningen också. Men med tanke på att man varit gravid så länge, och hur trött man var på att vara tjockis såg jag ändå fram emot det liiite mera. 65-35 % typ ha ha.
 
Andra symptom: Denna veckan hade jag lämnat Ivano på dagis varje dag så det blev två raska promenader till förskolan och hem igen. Inte så förvånande kanske, men jag var alltid lite sen både vid lämningar och hämtningar så jag betonar raska promenader ha ha. Detta resulterade i en hel del sammandragningar. Kanske var det även detta som gjorde att förlossningen kom igång på lördagen.
 
Förutom sammandragningarna så kände jag av det där trycket nedåt några gånger per dag. Det var väl det enda som kändes och som man kunde säga gjorde liiite ont (i ca 1 sek), sammandragningarna var bara jobbiga och obehagliga.
 
På lördagen kände jag mig precis som vanligt, fram tills det att vattnet* gick. . .
 
__________
*det kommer en förlossningsberättelse people!
 
 

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback